dimarts, 13 de novembre del 2012

Nova xarxa de Bus de Barcelona

Ara fa poc més d'un mes es va començar a implantar el que serà la nova xarxa d'autobusos de Barcelona, la primera pregunta que em va venir al cap era: Feia falta canviar-la? La resposta d'aquí una estona.
Unitat de la línia D20 a l'entrade Creu Coberta
Primer de tot una consideració prèvia, com a barceloní que sóc, quan era petit i em vaig començar a moure amb el bus em costava molt entendre els recorreguts dels autobusos i els números de la línia. Creia que quan em fes gran tot agafaria sentit i ja ho entendria. El cert és que em vaig fer gran i l'únic que va passar és que em vaig aprendre més o menys els recorreguts normals de les línies que més utilitzava.

Com era i com és encara gran part de la xarxa de bus urbà de Barcelona?
Doncs senzillament l'herència d'antigues connexions, no fa pas tant temps que Barcelona era un grup d'antics nuclis que tenien línies que els connectaven. Amb la progressiva arribada de noves zones de Barcelona i nous punts d'interès van anar apareixent noves línies, d'una forma un pèl caòtica, solapant-se entre elles i que acaben teixint una xarxa per on et pots moure, però que per treure'n profit i necessites conèixer-la molt bé o bé tenir l'aplicació de tmb o el google maps al mòbil i que et guiïn ells.

La nova xarxa parteix de un concepte senzill, si l'eixample és ortogonal, perquè no fem una malla ortogonal de busos, de forma que aprofitant que es poden fer transbordaments entre línies puguis moure't aprofitant el mallat de la xarxa.
D'aquí apareixen els tres tipus de línies que composen la nova xarxa, les horitzontals (H), les verticals (V) i les Diagonals (D).
Les 5 noves línies (Font: TMB)

És divertit però, mirant el nou plànol de busos, el què passa en aquest sistema quan arribes als marges de l'eixample, als antics barris no ortogonals o a les noves zones fora del sistema. Les horitzontals es desdibuixen i les diagonals perden la recta, però amb tot l'esquema final de la xarxa és bastant el què es busca.

Reflexions:

Pel que he vist en aquest mes de funcionament la gent s'ha adaptat prou bé, em va fer gràcia un senyor que deia, clar què és un trasbals però si són els nous temps ens hi haurem d'adaptar. Una bona reflexió, ja que si, efectivament crec que clarificar la xarxa és una avantatge pels autòctons i pels de fora, que no hem d'oblidar que cada any Barcelona rep més visitants.

Hi havia però algunes coses de la xarxa que em preocupaven, la més important era els enllaços, en un sistema així, on comptes que els usuaris hauran de canviar d'autobús  com ho fas per tal de fer els enllaços? Això no és un metro que a través dels túnels canalitzis els fluxos  has de guiar a les persones per tal de trobar les parades de les altres línies, i la solució, de moment no em sembla dolenta, crec que s'ha fet una senyalització bastant correcta, ara em pregunto si no caldria afegir-ne, o què passarà amb aquesta senyalització quan comencin a fer rases per passar instal·lacions o reparar-ne (entreteniment típic barceloní).

Detall de l'enllaç entre el D20, el H12 i el V7

Més novetats

Una mesura que ha entrat en paral·lel amb la nova xarxa ha sigut el segon carril bus de la Gran Via, des de que l'han instaurat puc donar fe que la circulació de cotxes s'ha densificat, i hi ha més retencions, però en canvi, abans era molt típic veure busos esperant un rera l'altre a que carregues i descarregues gent, i en una arteria on hi ha molts autobusos que no fan totes les parades urbanes, com els de l'Aeroport o els que connecten amb ciutats de la zona metropolitana, la veritat és que he observat una gran millora en la velocitat comercial dels autobusos que passen per la Gran Via.

A més a més l'Ajuntament ha començat a solucionar una cosa que feia molt que era un problema, finalment algunes parades de Bus tindran punt de venda d'abonaments de transport! Ja tocava...
Nova màquina expenedora d'abonaments


En conclusió i en resposta a la pregunta del principi crec que la nova xarxa és un gran avanç per a la mobilitat de Barcelona, ara falta que les freqüències de pas es vagin millorant i que la xarxa es vagi escampant, actualment sols tenim un tast de 5 línies. A la primavera de l'any 2013 se'n introduiran de noves i tornarem a comentar-les.

4 comentaris:

  1. Magnifica entrada, m'ha anat de perles per enterarme com va la cosa i em sembla un encert la nova xarxa. Especialment el nou punt de venda!!! Que jo encara no sabia ni on es compraven els tickets tret del metro.

    Alex U

    ResponElimina
  2. Vaig veure un dels punts de venta i ni m'ho creia!!! Ja era hora que hi pensesin!!!!! I molt bon post, una gran ajuda per entendre les noves linees, a més que desde la meva experiencia m'han anat molt bé per anar de punta a punta de la Gran Via en un moment ;)

    ResponElimina
  3. Molt bo, breu, entenidor i positiu.
    Jaume

    ResponElimina
  4. Gràcies pels comentaris!

    Alex, pel què fa a punts de venda, malauradament encara no n'hi ha masses, però tot és començar, mentrestant a comprar al metro o a alguns estancs i quioscos, que mai trobes quan els necessites...

    The Magic's World, jo també he emprat el H12 i també el D20 i la veritat funcionen prou bé

    ResponElimina